Sunday 18 December 2011

Sambal Tempoyak dengan Ikan Bilis

Salam semua,
Berjumpa lagi di ruangan resepi kampong. Ada yang bertanya pada saya juga kenapa saya menulis resepi yang mudah dan simple sahaja.Pada saya biarlah dia simple mudah dibuat dan bahan senang dicari. Lagipun saya juga ada agenda menulis resepi ini adalah kerana anak lelaki saya yang dua orang tu memang suka masakan yang di paparkan dan tujuanya adalah untuk sesiapa bakal menantu saya agar dia orang dapat memasak makanan ini macam saya. Dalam erti kata lain nak bagi traininglah pada bakal menantu supaya pandai memasak agar next time kalau kita pergi rumah dia orang jangan disuruhnya kita kedapur pulak. 

Baru-baru nie saya ada jemputan kahwin saudara di Kampong Gajah. Fulamak! bila lalu sepanjang kampong gajah punyalah banyak durian. Siap beli sebakul lagi tapi di kupas dan di bawa balik dalam container(dah memnag dijangka akan bawa durian bawa bekas siap-siap dari rumah) sebab takut pening dengan bau durian. Sampai rumah terus makan dan buat kuah durian yang boleh di colek dengan roti atau kuih ketayap/lemping memang sedap. Tapi dah terlampu banyak tak habis makan buatlah tempoyak dapat tiga bekas pulak.

Tempoyak ni boleh dibuat gulai dengan ikan, buat sambal mentah cuma tumbok cilli api dengan garam dan boleh juga dimasak. Kalau di masak dipanggil sambal tempoyak boleh dimasak bersama-sama ikan bilis atau udang hidup. Sebenarnya sambal tempoyak ini untuk buat penyelera makan tak ada lauk lain pun boleh habis juga sepinggan nasi. Mungkin ramai yang dah tahu cara membuatnya tetapi pada sesiapa yang tak tahu boleh cuba resepi saya ini.

Sambal Tempoyak Ikan Bilis

Bahan-bahannya
4 sudu Tempoyak
Satu batang serai dititik
6 biji cilli api ditumbuk dengan satu cm kunyit hidup
1 helai daun kunyit
Satu mangkok kecil ikan bilis atau udang hidup
2  cawan air
Garam secukup rasa

Caranya:-
Masukkan tempoyak, air, cilli yang di tumbuk,serai dan daun kunyit dan kacau dengan api yang sederhana.
Setelah mengelegak masukkan ikan bilis atau udang hidup, masukkan garam dan kacau hingga ia menjadi pekat.
Angkat dan hidangkan.

SELAMAT MENCUBA

No comments:

Post a Comment