Monday 12 December 2011

Cendawan Busut masak Rendang Cilli Api

Cendawan busut masak Rendang cilli api
Salam semua,
Selamat bertemu kembali. Saya telah lama ingin memakan cendawan busut. Setiap kali saya pergi ke Seremban pasti saya akan ikut jalan lama bukan sebab nak elak Tol tapi semata-mata nak cari cendawan busut yang mana selalunya terdapat di jalan Mantin, Beranang dan Semenyih tapi malangnya tak jumpa. Petang tadi saya pergi ke Nilai dan didalam perjalanan balik ikut jalan Bangi lama, alamak ternampak orang buka meja dan baru nak menjual cendawan busut. Tiba-tiba suruh suami saya berhenti, nah! memang betul cendawan Busut, satu kilogram RM15.00 beli sekilo lebih. Kira-kira saya lah first customer dia. Balik terus bersih kan dan masak. Lepas kempunan nak makan cendawan busut setelah berbulan mencarinya. Oleh itu saya nak share lah resepinya. Sebenarnya cendawan busut sedap juga di buat sop untuk Ali sekecil saya dan Rendang untuk orang dewasa. DAH SEDIA?

Bahan-bahanya
I kg cendawan busut(dibersihkan)
30 biji cilli api di tumbuk dgn I jengkal isi kunyit hidup
2 batang Serai di titik
Santan (dari 1 biji kelapa kalau nak lemak 2 biji)
Garam secukup rasa

Caranya:-
Masak Santan dengan cilli yang telah di tumbuk dengan kunyit ke dalam kuali, masukkan serai hingga mengelegak. Biarkan mengelegak 2 ke 3 minit masukkan cendawan. Masukkan garam dan masak hingga kering.

Memang rendang Cendawan Busut ini lebih sedap dari rendang daging. SO SELAMAT MENCUBA HINGGA BERJUMPA DI LAIN KELUARAN.

Gambar ini rendang masih didalam kuali.

1 comment: